Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu / Wydział Nauk Pedagogicznych
drugiego stopnia
stacjonarne
ogólnoakademicki 2 lata
Kierunki i specjalności
Jednostki prowadzące
Zapisy
od 2019-05-14 do 2019-07-31 23:59:59
Limit miejsc
120
Język wykładowy
polski
+pokaż OPIS KIERUNKU
Opis
W ramach kierunku oferowane są następujące specjalności:
- Opieka i wsparcie społeczne
- Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
- Komunikacja społeczna i media
- Pedagogika szkolna z socjoterapią
- Resocjalizacja z profilaktyka społeczną
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzależnień
- Wczesna edukacja ze wsparciem dzieci o szczególnych potrzebach
Specjalność wybiera się na pierwszym roku studiów.
Kształcenie na danej specjalności rozpoczyna od drugiego semestru studiów w przypadku, gdy zarejestruje się na nią co najmniej 25 osób.
UWAGA – na niektóre specjalności zarejestrować się mogą wyłącznie absolwenci niektórych kierunków studiów i/lub specjalności.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ?
Na początku XXI stulecia stoimy wobec wyzwań cywilizacyjnych wyzwolonych przez gwałtowne zmiany polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, tak w wymiarze polskim, jak i europejskim i światowym.
Tym istotniejsze staje się pytanie – kim jest i kim może być człowiek? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania istotna rola przypada naukom humanistycznym, a szczególnie pedagogice. Zwłaszcza, że gwałtowny rozwój wielu dziedzin życia niesie z sobą zarówno korzyści i dobrodziejstwa, jak też zagrożenia. Być pedagogiem to umieć wspierać człowieka w stawaniu się i byciu człowiekiem. Być pedagogiem – to fascynujące wyzwanie obecnego tysiąclecia. Jest też i inny wymiar, dla którego warto podjąć studia pedagogiczne – wymiar osobisty. Dzięki zasobowi wiedzy, a także umiejętności wychowywania, kształtowania i rozwijania człowieka, nawiązywania i wzbogacania kontaktów międzyludzkich, bycia twórczym i aktywnym – możemy kształtować samych siebie i wspomagać innych. Studia pedagogiczne obejmują bowiem nie tylko szerokie spektrum wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, ale także psychologii, socjologii, filozofii, najnowszych technologii komunikacyjnych, sztuki, kreatywności.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ NA UMK?
Tradycja i nowoczesność. Pedagogika na UMK powołana została wraz z początkiem istnienia uczelni, a nabór na studia pedagogiczna odbywa się nieprzerwanie od roku 1973. Pedagogika, jako dyscyplina naukowa oraz jako kierunek studiów, ciągle się rozwija i dynamicznie reaguje na potrzeby edukacyjne regionu i kraju.
Akredytacja. Gwarancją jakości działalności edukacyjnej prowadzonej przez daną uczelnię jest akredytacja przyznana przez Polską Komisję Akredytacyjną. Taką akredytację na kierunku Pedagogika przyznano na lata 2013 – 2018.
Istnieje możliwość wyjazdów i stypendiów na innych uniwersytetach w Polsce, w ramach programu MOST oraz za zagranicą – program Erasmus.
CO PO STUDIACH?
Ukończenie pedagogiki na UMK daje rozległe możliwości znalezienia ciekawej pracy. To zarazem także okazja szybkiego przystosowania się do błyskawicznie zmieniających się warunków na rynku pracy.
Absolwenci studiów drugiego stopnia mają możliwość podjęcia dalszego kształcenia na studiach III stopnia (studia doktoranckie).
Absolwenci pedagogiki UMK (w zależności od specjalności) są chętnie zatrudniani m.in. jako:
- specjaliści prowadzący działalność oświatową w placówkach szkolnych i pozaszkolnych (w kraju i zagranicą),
- pracownicy urzędów pracy, administracji oświatowej,
- pracownicy domów pomocy społecznej, instytucji, fundacji, stowarzyszeń edukacyjnych,
- specjaliści w działach szkoleń różnorodnych firm, przedsiębiorstw,
- nauczyciele,
- eksperci w poradniach rodzinnych.
Opis oferowanych specjalności:
- Opieka i wsparcie społeczne
Studia w zakresie specjalności Opieka i wsparcie społeczne przygotowują studentów do pełnienia m.in. takich funkcji społecznych jak: wychowawca w instytucjonalnych placówkach opieki, asystent rodzinny, opiekun w domach pomocy społecznej i hospicyjnej, animator form opieki w środowisku lokalnym, pracownik świetlic środowiskowych, oraz przygotowują do pracy w poradniach rodzinnych Absolwenci mogą pracować jako asystent rodzinny, w poradniach rodzinnych na stanowisku doradcy. Mogą również pełnić funkcje wychowawcy w domach pomocy społecznej, hospicjach, mogą sami być rodzicami zastępczymi, prowadzić rodzinne domy dziecka.
UWAGA warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
- Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
Studia w zakresie specjalności Pedagogika sądowniczo-penitencjarna przygotowują studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji niezbędnych do diagnozowania, projektowania, organizowania, realizowania i ewaluacji działalności pedagogicznej (resocjalizacyjnej, wychowawczej, edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i/lub terapeutycznej) w odniesieniu do grup i jednostek. Absolwenci mogą być zatrudnieni w dziale penitencjarnym; jako kurator sądowy dla nieletnich oraz kurator sądowy dla dorosłych; pracownik placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich.
UWAGA warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
- Komunikacja społeczna i media
Studia w zakresie specjalności Komunikacja społeczna i media przygotowują studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji z obszaru technologii informacyjnej, pedagogiki medialnej, pedagogiki kognitywistycznej niezbędnych do wykorzystywania w pracy w instytucjach kulturalno-oświatowych, organach administracji państwowej i samorządowej oraz firmach komercyjnych związanych z mediami. Dają przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie wykorzystania współczesnych mediów i technologii informacyjnej w szeroko rozumianej edukacji oraz ich funkcjonowania w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej.
UWAGA warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
- Pedagogika szkolna z socjoterapią
Studia w zakresie specjalności Pedagogika szkolna z socjoterapią przygotowuje studentów do pracy w charakterze pedagoga szkolnego oraz do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych. Studia pozwolą na uzyskanie kwalifikacji do pracy we wszystkich typach i poziomach szkół oraz placówkach socjoterapeutycznych. Ukończenie specjalności pedagogika szkolna z socjoterapią daje podstawę do podjęcia pracy w szkołach (pedagog szkolny, pomoc psychologiczno-pedagogiczna), w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach, instytucjach organizujących czas wolny dzieci i młodzieży, w jednostkach prowadzących badania praktyczne nad funkcjonowaniem systemu oświaty oraz w instytucjach pełniących nadzór nad funkcjonowaniem szkolnictwa. Absolwent tej specjalności zdobędzie szerokie kompetencje psychopedagogiczne i interpersonalne, a także umiejętności przygotowujące do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Specjalność rozwija gotowość do działalności innowacyjnej w zakresie edukacji i do kreowania nowych form pracy edukacyjnej.
UWAGA warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
- Resocjalizacja z profilaktyką społeczną
Studia w zakresie specjalności Resocjalizacja z profilaktyką społeczną przygotowują studentów, którzy mogą być zatrudnieni jako wychowawcy w placówkach: wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe terapeutyczne, świetlice socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, warsztaty terapii zajęciowej); opiekuńczo-wychowawczych typu interwencyjnego (pogotowia opiekuńcze, policja, izby dziecka); młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; schroniskach dla nieletnich; zakładach poprawczych i śledczych; ośrodkach rehabilitacyjno-readaptacyjnych dla uzależnionych.
UWAGA warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzależnień
Studia o specjalności "pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzależnień dają Absolwentowi kompetencje do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, starszymi i u kresu życia. Studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pełnieniu funkcji pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i profilaktyka uzależnień oraz posiadają umiejętność opracowywania strategii wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój jednostki oraz wyrównywanie jej szans oświatowych, kulturalnych i socjalnych; inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach oczekujących pomocy oraz w takich instytucjach, jak: placówki wsparcia dziennego, placówki interwencyjne, placówki opiekuńczo-wychowawcze, wioski dziecięce, domy pomocy społecznej, domy samotnej matki, internaty, bursy, ośrodki szkolno-wychowawcze, opiekuńczo-adopcyjne; w asystenturze rodziny; a także umiejętność konstruowania projektów opieki skierowanej do grup dzieci i młodzieży pozostającej bez rodziców, grupy pomocniczej dla wsi, wyciągania ludzi z bezdomności, zagospodarowywanie czasu wolnego.
- Wczesna edukacja ze wsparciem dzieci o szczególnych potrzebach
Specjalność adresowana jest do absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Studia drugiego stopnia mają na celu poszerzenia bazy humanistycznej i społecznej przyszłych pedagogów, zwłaszcza rozszerzenie wiedzy oraz kompetencji z zakresu planowania pracy nauczyciela, współczesnych innowacji wczesnoszkolnych i przedszkolnych, pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program obejmuje także przedmioty z zakresu kodowania i programowania w edukacji wczesnej. Absolwent zdobędzie rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka, pozna zasady pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym metody pracy z dzieckiem zdolnym, a także z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się); pozna możliwości swojego dalszego rozwoju zawodowego i samodzielnego rozwijania kompetencji; zdobędzie teoretyczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności w planowaniu i przeprowadzaniu projektów edukacyjnych z dziećmi; poszerzy swój horyzont humanistyczny i społeczny.
Zasady kwalifikacji
Wymagania wstępne
O przyjęcie mogą ubiegać się kandydaci, którzy posiadają tytuł licencjata, magistra lub równoważny dowolnego kierunku.
Zasady kwalifikacji
- Kandydaci, którzy posiadają polski dyplom ukończenia studiów kwalifikowani są na podstawie konkursu ocen ze studiów. Kandydat zobowiązany jest złożyć suplement do dyplomu lub zaświadczenie, wydane przez uczelnię, w której ukończył studia, o ocenach z egzaminów i zaliczeń uzyskanych na studiach.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego liczony jest zgodnie ze wzorem:
W = 35 Wo-75
gdzie:
Wo :
- dla absolwentów studiów I stopnia kończących się pracą dyplomową i egzaminem dyplomowym oblicza się:
Wo = 0,6 W1 + 0,2W2 +0,2W3
|
przelicznik
|
W1 – średnia arytmetyczna wszystkich pozytywnych ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskanych w ciągu całego okresu studiów
|
0,6
|
W2 – ocena z egzaminu dyplomowego
|
0,2
|
W3 – ocena z pracy dyplomowej
|
0,2
|
- dla absolwentów studiów I stopnia kończących się egzaminem dyplomowym oblicza się:
Wo = 0,75 W1 + 0,25W2
|
przelicznik
|
W1 – średnia arytmetyczna wszystkich pozytywnych ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskanych w ciągu całego okresu studiów
|
0,75
|
W2 – ocena z egzaminu dyplomowego
|
0,25
|
- Kandydaci, którzy uzyskali dyplom ukończenia studiów za granicą kwalifikowani są na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowa oceniana jest w skali 0-100 pkt.
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Międzynarodową
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
+pokaż ULGI w postępowaniu kwalifikacyjnym