W ramach kierunku oferowane są trzy specjalności:
- Doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne
- Terapia i opieka nad osobami ze spektrum autyzmu
- Terapia pedagogiczno-wspomagająca
Kształcenie na specjalności rozpoczyna od pierwszego roku studiów w przypadku, gdy zarejestruje się na nią co najmniej 25 osób.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ SPECJALNĄ NA UMK?
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika specjalna otrzymuje tytuł zawodowy magistra.
Absolwent ma możliwość kontynuowania kształcenia na studiach doktoranckich i studiach podyplomowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych.
Specjalność : doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne
Zasadniczym celem studiów drugiego stopnia tej specjalności jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów do pracy w obszarze konsultingu zawodowego (doradztwa zawodowego) dla osób pełnosprawnych i rehabilitacyjnego udzielanego osobom z różnym typem niepełnosprawności lub zagrożonych niepełnosprawnością oraz ich środowisku rodzinnemu. Ponadto specjalność przygotowuje do realizacji wysoce specjalistycznych i profesjonalnych działań doradczych w kwestii diagnostyki możliwości i preferencji edukacyjno-zawodowych oraz opieki nad osobą niepełnosprawną w poszukiwaniu pracy i zatrudnieniu oraz w adaptacji do stanowiska pracy wobec osób uzyskujących zatrudnienie na otwartym rynku pracy lub w specjalnych zakładach przeznaczonych dla ludzi z niepełnosprawnością (np. zakłady aktywizacji zawodowej).
Podczas studiów student uzyska nowoczesną wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka oraz działań edukacyjnych podejmowanych wobec osób pełnosprawnych i dodatkowo rehabilitacyjnych podejmowanych wobec osób niepełnosprawnych. Program studiów realizowany jest w oparciu o kadrę jednego z najlepszych wydziałów pedagogiki w Polsce, jak również pracowników innych wydziałów UMK oraz specjalistów-praktyków.
Absolwenci są przygotowani do pracy w różnych formach organizacyjnych właściwych dla ukończonej specjalności, na stanowisku doradcy zawodowego, w tym:
- placówkach oświatowo-wychowawczych, np. w szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych;
- w ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- poradniach specjalistycznych, np. poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- instytucjach opieki, np. domach pomocy społecznej;
- wychowania, resocjalizacji i rehabilitacji, np. młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; warsztatach terapii zajęciowej;
- instytucjach samorządowych, np. powiatowych, miejskich i gminnych ośrodkach pomocy rodzinie;
- organizacjach pozarządowych, np. fundacjach i stowarzyszeniach;
- centrach szkoleniowych i firmach szkoleniowo-doradczych.
- poradniach specjalistycznych, np. poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- instytucjach opieki, np. domach pomocy społecznej;
- wychowania, resocjalizacji i rehabilitacji, np. młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; warsztatach terapii zajęciowej;
- instytucjach samorządowych, np. powiatowych, miejskich i gminnych ośrodkach pomocy rodzinie;
- organizacjach pozarządowych, np. fundacjach i stowarzyszeniach;
- centrach szkoleniowych i firmach szkoleniowo-doradczych.
Instytucje, w których absolwent może zając stanowisko doradcy zawodowego podlegają m.in. resortowi Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwu Sprawiedliwości.
Specjalność: terapia i opieka nad osobami ze spektrum autyzmu
Specjalność ta pozwala uzyskać kompetencje w zakresie opieki, nauczania, wychowywania osób z Zespołem Spektrum Autyzmu (ZSA) na różnych etapach edukacyjnych (uczniów). Przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej, jak również wspomagania rozwoju osób z ZSA (w pracy z dziećmi i osobami dorosłymi).
Absolwenci tej specjalności, którzy ukończyli także studia I stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej, mogą pracować w placówkach kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych: przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, przedszkolach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach ogólnodostępnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, szkołach specjalnych, w tym w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach dla osób z autyzmem.
Mogą również prowadzić zajęcia edukacyjne (po profilu nauczycielskim - w szkołach ogólnodostępnych jako np. nauczyciel wspomagający) lub opiekuńczo-wychowawcze (jako pomoc nauczyciela tzw. "cień", rewalizator, terapeuta).
Specjalność: terapia pedagogiczno-wspomagająca
Specjalność terapia pedagogiczno-wspomagająca wyposaża absolwenta w kompetencje w zakresie nauczania, wychowywania i opieki w pracy z osobami z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności (jednorodne i sprzężenia), na różnych etapach edukacyjnych.
Absolwenci tej specjalności, którzy ukończyli także studia I stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej, mogą pracować w placówkach kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych: przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, przedszkolach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach ogólnodostępnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, szkołach specjalnych, w tym w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych.
Mogą ponadto podejmować działania ukierunkowane na pracę rewalidacyjną, korekcyjno-wychowawczą - jako prowadzący terapię pedagogiczną, terapię ogólnorozwojową, wspomagającą.