W ramach kierunku oferowane są następujące specjalności:
- Opieka i wsparcie społeczne
- Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
- Komunikacja społeczna i media
- Resocjalizacja z profilaktyka społeczną
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzleżnień
- Wczesna edukacja ze wsparciem dzieci o szczególnych potrzebach
Specjalność wybiera się na pierwszym roku studiów.
Kształcenie na danej specjalności rozpoczyna od drugiego semestru studiów w przypadku, gdy zarejestruje się na nią co najmniej 25 osób.
UWAGA – na niektóre specjalności zarejestrować się mogą wyłącznie absolwenci niektórych kierunków studiów i/lub specjalności.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ?
Na początku XXI stulecia stoimy wobec wyzwań cywilizacyjnych wyzwolonych przez gwałtowne zmiany polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, tak w wymiarze polskim, jak i europejskim i światowym.
Tym istotniejsze staje się pytanie – kim jest i kim może być człowiek? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania istotna rola przypada naukom humanistycznym, a szczególnie pedagogice. Zwłaszcza, że gwałtowny rozwój wielu dziedzin życia niesie z sobą zarówno korzyści i dobrodziejstwa, jak też zagrożenia. Być pedagogiem to umieć wspierać człowieka w stawaniu się i byciu człowiekiem. Być pedagogiem – to fascynujące wyzwanie obecnego tysiąclecia. Jest też i inny wymiar, dla którego warto podjąć studia pedagogiczne – wymiar osobisty. Dzięki zasobowi wiedzy, a także umiejętności wychowywania, kształtowania i rozwijania człowieka, nawiązywania i wzbogacania kontaktów międzyludzkich, bycia twórczym i aktywnym – możemy kształtować samych siebie i wspomagać innych. Studia pedagogiczne obejmują bowiem nie tylko szerokie spektrum wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, ale także psychologii, socjologii, filozofii, najnowszych technologii komunikacyjnych, sztuki, kreatywności.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ NA UMK?
Tradycja i nowoczesność. Pedagogika na UMK powołana została wraz z początkiem istnienia uczelni, a nabór na studia pedagogiczna odbywa się nieprzerwanie od roku 1973. Pedagogika, jako dyscyplina naukowa oraz jako kierunek studiów, ciągle się rozwija i dynamicznie reaguje na potrzeby edukacyjne regionu i kraju.
Akredytacja. Gwarancją jakości działalności edukacyjnej prowadzonej przez daną uczelnię jest akredytacja przyznana przez Polską Komisję Akredytacyjną. Taką akredytację na kierunku Pedagogika przyznano na lata 2013 – 2018.
Istnieje możliwość wyjazdów i stypendiów na innych uniwersytetach w Polsce, w ramach programu MOST oraz za zagranicą – program Erasmus.
CO PO STUDIACH?
Ukończenie pedagogiki na UMK daje rozległe możliwości znalezienia ciekawej pracy. To zarazem także okazja szybkiego przystosowania się do błyskawicznie zmieniających się warunków na rynku pracy.
Absolwenci studiów drugiego stopnia mają możliwość podjęcia dalszego kształcenia na studiach III stopnia (studia doktoranckie).
Absolwenci pedagogiki UMK (w zależności od specjalności) są chętnie zatrudniani m.in. jako:
- specjaliści prowadzący działalność oświatową w placówkach szkolnych i pozaszkolnych (w kraju i zagranicą),
- pracownicy urzędów pracy, administracji oświatowej,
- pracownicy domów pomocy społecznej, instytucji, fundacji, stowarzyszeń edukacyjnych,
- specjaliści w działach szkoleń różnorodnych firm, przedsiębiorstw,
- nauczyciele,
- eksperci w poradniach rodzinnych.
Opis oferowanych specjalności
1. Opieka i wsparcie społeczne
Studia w zakresie specjalności Opieka i wsparcie społeczne przygotowuje studentów do pełnienia m.in. takich funkcji społecznych jak: wychowawca w instytucjonalnych placówkach opieki, asystent rodzinny, opiekun w domach pomocy społecznej i hospicyjnej, animator form opieki w środowisku lokalnym, pracownik świetlic środowiskowych, oraz przygotowuje do pracy w poradniach rodzinnych Absolwenci mogą pracować jako asystent rodzinny., w poradniach rodzinnych na stanowisku doradcy. Mogą również pełnić funkcje wychowawcy w domach pomocy społecznej, hospicjach, mogą sami być rodzicami zastępczymi, prowadzić rodzinne domy dziecka.
UWAGA - warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
2. Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
Studia w zakresie specjalności Pedagogika sądowniczo-penitencjarna przygotowują studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji niezbędnych do diagnozowania, projektowania, organizowania, realizowania i ewaluacji działalności pedagogicznej (resocjalizacyjnej, wychowawczej, edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i/lub terapeutycznej) w odniesieniu do grup i jednostek. Absolwenci mogą być zatrudnieni w dziale penitencjarnym; jako kurator sądowy dla nieletnich oraz kurator sądowy dla dorosłych; pracownik placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich.
UWAGA - warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
3. Komunikacja społeczna i media
Studia w zakresie specjalności Komunikacja społeczna i media przygotowują studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji z obszaru technologii informacyjnej, pedagogiki medialnej, pedagogiki kognitywistycznej niezbędnych do wykorzystywania w pracy w instytucjach kulturalno-oświatowych, organach administracji państwowej i samorządowej oraz firmach komercyjnych związanych z mediami. Dają przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie wykorzystania współczesnych mediów i technologii informacyjnej w szeroko rozumianej edukacji oraz ich funkcjonowania w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej.
UWAGA - warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
4. Resocjalizacja z profilaktyką społeczną
Studia w zakresie specjalności Resocjalizacja z profilaktyką społeczną przygotowują studentów, którzy mogą być zatrudnieni jako wychowawcy w placówkach: wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe terapeutyczne, świetlice socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, warsztaty terapii zajęciowej); opiekuńczo-wychowawczych typu interwencyjnego (pogotowia opiekuńcze, policyjne izby dziecka); młodzieżowych ośrodkach wychowawczych; schroniskach dla nieletnich; zakładach poprawczych i śledczych; ośrodkach rehabilitacyjno-readaptacyjnych dla uzależnionych.
UWAGA - warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
5. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzależnień
Studia o specjalności "pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką uzależnień dają Absolwentowi kompetencje do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, starszymi i u kresu życia. Studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne w pełnieniu funkcji pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i profilaktyka uzależnień oraz posiadają umiejętność opracowywania strategii wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój jednostki oraz wyrównywanie jej szans oświatowych, kulturalnych i socjalnych; inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach oczekujących pomocy oraz w takich instytucjach, jak: placówki wsparcia dziennego, placówki interwencyjne, placówki opiekuńczo-wychowawcze, wioski dziecięce, domy pomocy społecznej, domy samotnej matki, internaty, bursy, ośrodki szkolno-wychowawcze, opiekuńczo-adopcyjne; w asystenturze rodziny; a także umiejętność konstruowania projektów opieki skierowanej do grup dzieci i młodzieży pozostającej bez rodziców, grupy pomocniczej dla wsi, wyciągania ludzi z bezdomności, zagospodarowywanie czasu wolnego.
UWAGA - warunki rejestracji na specjalność: ukończone studia I stopnia na dowolnym kierunku.
6. Wczesna edukacja ze wsparciem dzieci o szczególnych potrzebach
Specjalność adresowana jest do absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Studia drugiego stopnia mają na celu poszerzenia bazy humanistycznej i społecznej przyszłych pedagogów, zwłaszcza rozszerzenie wiedzy oraz kompetencji z zakresu planowania pracy nauczyciela, współczesnych innowacji wczesnoszkolnych i przedszkolnych, pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program obejmuje także przedmioty z zakresu kodowania i programowania w edukacji wczesnej. Absolwent zdobędzie rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka; pozna zasady pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym metody pracy z dzieckiem zdolnym, a także z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się); pozna możliwości swojego dalszego rozwoju zawodowego i samodzielnego rozwijania kompetencji; zdobędzie teoretyczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności w planowaniu i przeprowadzaniu projektów edukacyjnych z dziećmi; poszerzy swój horyzont humanistyczny i społeczny.