Filozofia (studia ogólnofilozoficzne)
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ FILOZOFIĘ?
Studia filozoficzne przeznaczone są dla osób ciekawych świata, krytycznych i niepokornych, uczą samodzielnego myślenia, selekcjonowania informacji, analizowania i rozumienia tekstów, prowadzenia dyskusji, formułowania i uzasadniania swoich własnych przekonań. Celem programu studiów jest poszerzenie wiedzy przede wszystkim w zakresie szczegółowych dyscyplin filozoficznych oraz przygotowanie do napisania pracy magisterskiej. Podstawową ideą jest indywidualne kształtowanie programu studiów (student wybiera określoną liczbę przedmiotów z aktualnej oferty dydaktycznej Instytutu Filozofii) przy jednoczesnym dużym nacisku na kształcenie językowe (konwersatorium w języku obcym, analiza tekstów filozoficznych w języku oryginalnym, translatorium). Ważnym atutem studiowania filozofii w Instytucie Filozofii UMK w Toruniu, jest fakt, że Wydział Humanistyczny, którego częścią jest Instytut Filozofii prowadzący studia uzyskał w ocenie walorów naukowych w roku 2013 prestiżową kategorię A+.
CO PO STUDIACH NA KIERUNKU FILOZOFIA (możliwości zatrudnienia)?
Na współczesnym rynku pracy coraz częściej poszukuje się osób z umiejętnością elastycznego i abstrakcyjnego myślenia, będącego alternatywą dla wąskich specjalizacji. Absolwent tego kierunku ma rozbudowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw wykształcenia filozoficznego. Posiada umiejętność samodzielnej analizy, prezentacji i interpretacji problemów, rozumienia i tłumaczenia tekstów obcojęzycznych, a także twórczego i krytycznego myślenia oraz formułowania, przedstawiania i uzasadniania własnych poglądów. Podejmuje samodzielne poszukiwania światopoglądowe i etyczne, tworzy własny obraz świata i identyfikuje problemy i wyzwania współczesności. Szczególnie atrakcyjna jest filozofia ze specjalnością komunikacja społeczna. Absolwenci tego kierunku posiadają bowiem umiejętność łączenia i selekcji ogromnej ilości informacji z rozmaitych dziedzin, które są obecnie dostępne. Jednocześnie potrafią przyciągnąć uwagę oryginalnością myślenia, które nie jest zamknięte w sztywnych ramach, przekonująco argumentują i są perswazyjne. Wykształcenie takie często posiadają pracownicy mediów, reklamy (zwłaszcza tzw. copy-writers), dziennikarze, politycy, doradcy czy specjaliści od public relations.
Absolwent ma możliwość kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych i studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).