DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ KOGNITYWISTYKĘ?
Kognitywistyka Współczesna dynamika rynku pracy tworzy sytuację, w której najbardziej pożądanymi cechami stają się elastyczność I gotowość do podejmowania nowych wyzwań, oraz szybkiego modyfikowania swoich kompetencji – takie przygotowanie daje kognitywistyka. Multidyscyplinarność i nacisk jaki kadra kładzie na aktualność przekazywanej wiedzy sprawiają, że student nabywa narzędzia pozwalające śledzić naukowe nowinki I przewidywać potrzeby nowoczesnego rynku pracy. Szerokie spektrum rozwoju, jakie oferuje ten kierunek, pozwala kształcić osoby aktywne I zdolne krytycznie oceniać dane, a także w krótkim czasie nabywać nowe umiejętności I przystosowywać się oczekiwań pracodawców, jak również podejmować własne inicjatywy. Jest to również dobry kierunek dla osób o szerokich zainteresowaniach i żądzy zdobywania wiedzy, które nie zdecydowały jeszcze, jaką ścieżką kariery chcą podążać. Szeroki wybór modułów od humanistycznego poprzez neuropsychologiczny aż po informatyczny, pomoże podjąć tę decyzję.
Interdyscyplinarny charakter. Studia z kognitywistyki pozwalają na zgłębienie zarówno wiedzy teoretycznej, dotyczącej głównie procesów poznawczych, mechanizmów ich działania i uwarunkowań oraz ich modelowania, jak i praktycznej, związanej z naukami medycznymi: głównie w dziedzinie diagnozowania komputerowego zaburzeń mowy i widzenia oraz neuroobrazowania mózgu, a także w wielu innych dziedzinach, w których mają zastosowanie nowoczesne technologie informatyczne.
Natomiast zajęcia praktyczne dają możliwość zdobycia podstawowych umiejętności m.in. z grafiki komputerowej, projektowania interfejsów programowych i środowisk wirtualnych, programowania dla potrzeb edukacji.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ KOGNITYWISTYKĘ NA UMK?
- Przyjazne środowisko: możliwość pracy w niewielkich grupach, w bezpośrednim kontakcie z naukowcami, którzy podejmują wiele inicjatyw badawczych i dydaktycznych w dziedzinie kognitywistyki;
- UMK uznanym ośrodkiem kognitywistycznym w Polsce: od 2002 roku działa Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne, powstają naukowe periodyki, rozwija się współpraca między innymi z kognitywistycznym ośrodkiem amerykańskim Centre for Cognitive Science w Rutgers University, Mind Group przy Frankfurter Institute for Advanced Studies, czy Laboratory for Sleep & Consciousness Research Centre for Cognitive Neuroscience Salzburg, a w Polsce z Naukowym Centrum Obrazowania Biomedycznego w Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach.
- Od momentu otwarcia Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii i umieszczonego tam Laboratorium Neurokognitywnego studenci mają możliwość uczestniczenia w prowadzonych badaniach przy użyciu takiej aparatury jak fMRI, EEG, TMS, Eyetracker, Neurofeedback, kabiny audiometryczne, baterie testów (m.in. rozbudowana bateria Cantab).
- Profilowanie odbywa się według modułów:
a. Edukacyjno-terapeutycznego dzięki współpracy z Wydziałem Sztuk Pięknych i Wydziałem Pedagogiki
b. Komunikacyjno-społecznego dzięki współpracy z Instytutem Filozofii, Instytutem Socjologii i Katedrą Logiki
c. Naukowo-badawczego dzięki współpracy z Katedrą Psychologii, Collegium Medicum i ICNT
- Kadra dydaktyczna: studia z kognitywistyki będą realizowane przez naukowców z Katedry Psychologii, Zakładu Kognitywistyki i Epistemologii, Instytutu Filozofii, Katedry Logiki, Katedry Informatyki Stosowanej, Katedry Mediów w Edukacji, Collegium Medicum i innych jednostek UMK.
CO PO STUDIACH NA KOGNITYWISTYCE?
Absolwent studiów II stopnia ma kompetencje między innymi do:
- samodzielnego organizowania projektów naukowo-badawczych
- działań w obszarze społecznym ze względu na znajomość prawa medycznego i funduszy strukturalnych
- tworzenia narzędzi terapeutycznych
- wykorzystywania wiedzy z zakresu statystyki oraz mechanizmów funkcjonowania jednostek i społeczeństw
Ponadto Absolwent studiów II stopnia jest przygotowany do pracy:
- jako asystent terapeuty z osobami o różnym stopniu niepełnosprawności, w zakresie projektowania ich najbliższego otoczenia i organizowania akcji społecznych dotyczących m. in. chorób cywilizacyjnych
- w szerokiej branży reklamowej: neuromarketingu, kreowaniu wizerunku i design thinking
- pracy w instytucjach badawczych w zakresie nauk o mózgu, nauk komputerowych oraz psychologii i innych nauk kognitywnych, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym.
- w projektowaniu stron internetowych, wizualizacji informacji, projektowaniu publikacji, czytelności projektów graficznych, tworzeniu aplikacji i VR
- w branżach PR i HR