Information Architecture (full-time, 1st cycle education) (NQF)
- Fields of studies and specializations
- Conducting units
- Enrollment
- Limit of students
- Language
- Description
- Admission procedure for candidates with polish new maturity exam (since 2005)
- Admission procedure for candidates with old maturity exam
- Admission procedure for candidates with IB
- Admission procedure for candidates with foreign diplomas
- Exceptions from admission procedure
Fields of studies and specializations
Conducting units
Enrollment
Limit of students
Language
Description
Czym jest architektura informacji?
Architektura informacji postrzegana jest zarówno jako proces organizowania nazewnictwa, projektowania nawigacji i systemów wyszukiwawczych, jak i sztuka oraz nauka kształtowania przestrzeni informacyjnych i doświadczeń w celu wsparcia ich funkcjonalności (L. Rosenfeld, R. Morville).
Powstała jako odpowiedź na szybki wzrost zasobów informacyjnych w sieci Internet. Jej misją jest humanizowanie technologii tak, by ta ułatwiała życie człowiekowi, funkcjonującemu w nadmiarze różnych komunikatów. Jako dyscyplina poznawcza i praktyczna wykorzystuje metody i techniki z takich dziedzin, jak technologia informacyjna, projektowanie grafiki, psychologia poznawcza, inżynieria użyteczności (ang. usability engineering), rozwijanie oprogramowania, projektowanie uwzględniające doświadczenia nabyte (ang. experience design) i zarządzanie wiedzą.
Dlaczego warto studiować architekturę informacji?
Studia na kierunku architektura informacji dostarczają z jednej strony wiedzy na tematy techniczne, z drugiej – wykształcają umiejętności twórczego myślenia, rozwiązywania problemów i dostosowywania tworzonych serwisów do nietypowych potrzeb użytkowników.
Kierunek ten został stworzony z myślą o osobach, które wiążą swoją przyszłość zawodową z projektowaniem serwisów WWW, analizowaniem wyników badań jakościowych i ilościowych potrzeb klienta i ruchu na stronach WWW, testowaniem funkcjonalności serwisów informacyjnych, publikowaniem cyfrowym, edytorstwem komputerowym, wyszukiwaniem i oceną informacji elektronicznej.
Studiując architekturę informacji nauczysz się m.in., jak:
- sprawnie i funkcjonalnie posługiwać się cyfrowymi środkami komunikacji, metodami, technikami oraz oprogramowaniem,
- tworzyć serwisy WWW,
- określać struktury, sposoby wyszukiwania i nawigacji serwisów intra- i internetowych,
- poprawnie organizować treści, nadawać im odpowiednie nazwy i zapewniać sprawny system poruszania się po nich,
- efektywnie wyszukiwać, selekcjonować, wizualizować i oceniać informacje,
- rozróżniać zasoby sieciowe,
- dbać o bezpieczeństwo w Sieci,
- projektować różne rodzaje komunikatów,
- analizować potrzeby informacyjne użytkowników,
- badać przestrzeń informacyjną,
- współpracować z grafikami, programistami, analitykami IT.
By pracować w sektorze usług informacyjnych nie musisz być absolwentem kierunków ścisłych i technicznych. Zostań architektem informacji – oszczędź użytkownikom czasu na błądzenie w Internecie, pomóż im w orientowaniu się w serwisie, bezbłędnym docieraniu do poszukiwanej informacji i kontynuowaniu wizyty w poczuciu panowania nad sytuacją.
Co na studiach?
Przygotowany przez nas program kształcenia ma charakter nowatorski, tj. uwzględnia potrzeby rynku pracy i oferuje nowoczesne treści dydaktyczne. Główny nacisk położony jest na wykształcenie praktycznych umiejętności tworzenia serwisów WWW, konstruowania poprawnych pod względem treściowym komunikatów, projektowania publikacji cyfrowych, profesjonalnego wyszukiwania informacji, wizualizacji danych, analizy i oceny informacji, zarządzania wiedzą. Poza możliwością nabycia określonych umiejętności, program studiów dostarcza wiedzy z zakresu istniejących narzędzi technologicznych i zasad ich wykorzystywania, funkcjonowania cyberprzestrzeni, metod tworzenia i wyszukiwania różnych zasobów informacyjnych oraz form uczestnictwa w społecznościach wirtualnych. Przewiduje on również kształtowanie tzw. kompetencji miękkie (umiejętności autoprezentacji, pracy w zespole, realizowania projektów, budowania pozytywnych relacji interpersonalnych czy skutecznego komunikowania się).
W odróżnieniu od wielu innych kierunków studiów, zajęcia dydaktyczne na kierunku architektura informacji nie mają wyłącznie charakteru biernego przyswajania wiedzy, ponieważ w ich trakcie wykorzystujemy metody i techniki kształcenia na odległość (dostęp do materiałów dydaktycznych na specjalnej elektronicznej platformie, zajęcia i zaliczenia w trybie zdalnym).
Atutem naszych studiów jest także wysoko wykwalifikowana kadra. Poza pracownikami Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii zajęcia dydaktyczne prowadzą naukowcy z Wydziału Sztuk Pięknych, Wydziału Nauk Historycznych oraz Wydziału Matematyki i Informatyki.
Dzięki współpracy z otoczeniem zewnętrznym (wydawnictwa, agencje infobrokerskie, firmy informatyczne, wywiadownie gospodarcze, instytucje sektora kultury i nauki) wciąż poszukujemy oryginalnych pomysłów i inspiracji do uatrakcyjniania realizowanych przez nas treści kształcenia.
Co po studiach?
Nasze studia adresowane są do osób gotowych twórczo łączyć wiedzę humanistyczną z umiejętnościami informatycznymi. Przygotowujemy do kreatywnego posługiwania się wiedzą z różnych obszarów i dyscyplin: informatyki, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, kulturoznawstwa, edytorstwa, zarządzania informacją. Oferujemy możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nasze studia pozwalają na przygotowanie się do wykonywania zawodów:
- architekta informacji,
- analityka internetowego,
- projektanta stron internetowych,
- projektanta baz danych,
- webmastera,
- redaktora i administratora portali internetowych,
- edytora i wydawcy treści cyfrowych,
- infobrokera,
- researchera,
- pozycjonera SEO,
- menedżera zawartości serwisów internetowych oraz zasobów informacji,
- projektanta grafiki i multimediów,
- specjalisty w zakresie badania użyteczności środowisk informacyjnych,
- specjalisty ds. mediów społecznościowych,
- archiwisty cyfrowego,
- testera funkcjonalności serwisów informacyjnych,
- testera oprogramowania i aplikacji.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwenci są w pełni przygotowani do kontynuowania nauki zarówno na studiach drugiego stopnia, jak i na studiach podyplomowych (w szczególności na kierunkach związanych z projektowaniem przestrzeni informacyjnych i prowadzeniem oceny ich jakości).
Nasze atuty
- korzystamy z nowoczesnej infrastruktury technicznej oraz narzędzi informatycznych i telematycznych wspierających naukę (platforma elektroniczna z materiałami dydaktycznymi; uczelniany portal edukacyjny; sieć bezprzewodowa; archiwizacja w chmurze, usługi publikowania stron WWW itp.)
- dysponujemy trzema nowoczesnymi pracowniami informatycznymi oraz sprzętem multimedialnym (m.in. stanowisko do badań eye-trackingowych),
- stwarzamy studentom możliwość nieodpłatnego odbycia części studiów w innych ośrodkach akademickich w Polsce i za granicą (m.in. Bułgaria, Grecja, Estonia, Francja, Litwa, Słowenia, Turcja, Włochy, Węgry),
- uczestniczymy w rozmaitych projektach, pozwalających studentom na nieodpłatny udział w dodatkowych zajęciach dydaktycznych (UNI-KOMP-AS) oraz odbywanie płatnych staży zawodowych (POWER),
- organizujemy odbywanie praktyk i staży zgodnie z zainteresowaniami naszych studentów – w instytucjach i firmach, w których mogą potem znaleźć zatrudnienie,
- dajemy możliwość uczestnictwa w zajęciach kierunkowych w języku angielskim,
- umożliwiamy studentom realizację ich zainteresowań i pasji (redakcja czasopisma studenckiego, praca w radiu i telewizji studenckiej, członkostwo w kołach naukowych),
- dajemy studentom szansę współorganizowania i uczestnictwa w konferencjach krajowych i zagranicznych,
- zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną o dużym doświadczeniu oraz kompetencjach praktycznych i środowiskowych,
- prowadzone przez nas kierunki studiów uzyskują pozytywne oceny naszych absolwentów,
- siedziba naszego Instytutu mieści się w nowym, doskonale skomunikowanym ze śródmieściem oraz w pełni dostępnym dla osób niepełnosprawnych budynku,
- nasz Wydział gwarantuje wysoką jakość kształcenia – w 2017 r. otrzymał najwyższą kategorię (A+) w kompleksowej ocenie jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej nadaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- nasza Uczelnia należy do najlepszych w kraju i za granicą – w 2017 r. w „Rankingu Szkół Wyższych” przeprowadzonym przez portal „Perspektywy” uplasowała się na wysokim 9. miejscu wśród uczelni w Polsce i 5. miejscu wśród wszystkich uniwersytetów, odnotowała także spektakularny awans (o 87 pozycji) w rankingu Google Scholar Citations i po raz pierwszy znalazła się w prestiżowym „Academic Ranking of World Universities”, najstarszym światowym rankingu szkół wyższych,
- inspirujemy studentów do uczestnictwa i organizujemy wyjścia na cykliczne wydarzenia kulturalne (m.in. Noc Bibliotek, Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt” i Tofifest, Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Promocja Edukacyjna, Bella Skyway Festival, Welconomy Forum),
- umożliwiamy studiowanie w pięknym mieście, którego zespół staromiejski umieszczony został na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Admission procedure for candidates with polish new maturity exam (since 2005)
- „nowa matura” – konkurs świadectw dojrzałości
Lp. |
Wymagane przedmioty |
Przelicznik dla poziomu przedmiotu |
|
podstawowy |
rozszerzony |
||
1.* |
Historia albo język polski – część pisemna albo język obcy – część pisemna albo matematyka albo informatyka albo wiedza o społeczeństwie |
p = 0,50 |
p = 1,00 |
* Kandydat wskazuje jeden przedmiot, który ma być uwzględniony w procesie kwalifikacji.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = pWp,
gdzie:
Wp – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z wymaganego przedmiotu,
p - przelicznik dla poziomu przedmiotu.
Jeżeli kandydat na świadectwie dojrzałości ma odnotowany wynik z wymaganego przedmiotu zarówno na poziomie rozszerzonym jak i podstawowym to w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest wynik z poziomu, który po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje wyższą wartość.
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Admission procedure for candidates with old maturity exam
- „stara matura” - konkurs świadectw dojrzałości
Lp. |
Wymagane przedmioty |
1.* |
Dowolny przedmiot zdawany na egzaminie dojrzałości |
* Kandydat wskazuje jeden przedmiot, który ma być uwzględniony w procesie kwalifikacji. W przypadku dwóch różnych ocen na egzaminie dojrzałości (z egzaminu pisemnego i ustnego) kandydat wskazuje ocenę wyższą.
Oceny z egzaminu dojrzałości przelicza się na punkty zgodnie z tabelą:
Ocena (skala 1-6) |
Punkty za ocenę |
Ocena (skala 2-5) |
Punkty za ocenę |
dopuszczająca (2) |
30 |
|
|
dostateczna (3) |
50 |
dostateczna (3) |
40 |
dobra (4) |
70 |
dobra (4) |
75 |
bardzo dobra (5) |
90 |
bardzo dobra (5) |
100 |
celująca (6) |
100 |
|
|
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Międzynarodową
Admission procedure for candidates with IB
Kandydat z dyplomem IB wydanym przez organizację International Baccalaureat Organization z siedzibą w Genewie oraz kandydat z dyplomem EB (European Baccalaureat) wydanym przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą (Dz.U. Nr 63 poz. 442 i 443) kwalifikowany jest zgodnie z zasadami określonymi dla osób ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w trybie tzw. "nowej matury".
Kandydat wprowadzając wyniki egzaminów maturalnych stosuje przeliczenie zgodnie z tabelą:
MATURA IB |
NOWA MATURA |
MATURA IB |
NOWA MATURA |
Poziom SL |
Poziom podstawowy |
Poziom HL |
Poziom rozszerzony |
7 |
100% |
7 |
100% |
6 |
89% |
6 |
90% |
5 |
75% |
5 |
80% |
4 |
65% |
4 |
70% |
3 |
55% |
3 |
60% |
2 |
45% |
2 |
50% |
1 |
35% |
1 |
40% |
W przypadku języków obcych na dyplomie IB za SL uznaje się poziom Ab inito oraz poziom B SL, a za HL uznaje się poziomy: A1 (HL lub SL), A2 (HL lub SL) oraz B HL.
Kandydat legitymujący się dyplomem EB (European Baccalaureat) wprowadzając wyniki egzaminu maturalnego stosuje przeliczenie - wynik egzaminu (zgodnie ze skalą 1 - 10) x 10 (do 100 punktów).
W przypadku języków obcych na dyplomie EB za poziom podstawowy uznaje się L1, L4 i L5, za poziom rozszerzony uznaje się L1+3, L2 lub L3, a za poziom dwujęzyczny - L2+3. Kandydatom, którzy zdali egzamin z języka obcego na poziomie dwujęzycznym przyznaje się 100% punktów dla poziomu podstawowego i rozszerzonego.
W przypadku innych przedmiotów na dyplomie EB: za poziom podstawowy uznaje się 2 lub 3 (liczba godzin tygodniowo), a za poziom rozszerzony uznaje się 4 lub 5 oraz matematykę 5+3 (liczba godzin tygodniowo).
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Admission procedure for candidates with foreign diplomas
+pokaż ULGI w postępowaniu kwalifikacyjnym
Exceptions from admission procedure
Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w postępowaniu kwalifikacyjnym uzyskują:
LAUREACI i FINALIŚCI
- Olimpiady Artystycznej,
- Olimpiady Astronomicznej,
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Chemicznej,
- Europejskiej Olimpiady Społeczno-Prawnej,
- Olimpiady Filozoficznej,
- Olimpiady Fizycznej,
- Olimpiady Geograficznej,
- Olimpiady Historycznej,
- Olimpiady Informatycznej,
- Olimpiady Języka Angielskiego,
- Olimpiady Języka Białoruskiego,
- Olimpiady Języka Francuskiego,
- Olimpiady Języka Hiszpańskiego,
- Olimpiady Języka Łacińskiego,
- Olimpiady Języka Niemieckiego,
- Olimpiady Języka Rosyjskiego,
- Olimpiady Lingwistyki Matematycznej,
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
- Olimpiady "Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.",
- Olimpiady Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego,
- Olimpiady Matematycznej,
- Olimpiady Ochrony Środowiska,
- Olimpiady Przedsiębiorczości,
- Olimpiady Statystycznej,
- Olimpiady Teologii Katolickiej,
- Olimpiady Wiedzy Ekologicznej,
- Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej,
- Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej,
- Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym,
- Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka,
- Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym,
- Olimpiady Wiedzy o Integracji Europejskiej,
- Olimpiady Wiedzy o Świecie Antycznym,
- Olimpiady Wiedzy o Ubezpieczeniach Społecznych pn. Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych,
- Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej,
- Olimpiady Wiedzy o III RP,
- Olimpiady Wiedzy Technicznej.
Podstawą uzyskania uprawnień jest zaświadczenie wydane przez Główny Komitet Organizacyjny danej olimpiady lub konkursu.
Z uprawnień olimpijczyka można skorzystać w ciągu trzech lat od roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Osoby wyżej wymienione mają obowiązek rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów; nie uiszczają opłaty rekrutacyjnej.
Olimpijczycy muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg w Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, Toruń, ul. Gagarina 11 do ostatniego dnia rejestracji.
Maksymalną liczbę punktów uzyskują kandydaci posiadający aktualną klasę mistrzowską międzynarodową lub klasę mistrzowską lub pierwszą klasę sportową w dyscyplinach olimpijskich i nieolimpijskich.
Podstawą uzyskania uprawnień jest zaświadczenie wydane przez polski związek sportowy określające rodzaj klasy sportowej oraz osiągnięcia sportowe będące podstawą jej przyznania.
Z uprawnień można skorzystać w ciągu dwóch lat od dnia wydania zaświadczenia, nie dłużej jednak niż do dnia utraty jego ważności.
Osoby wyżej wymienione mają obowiązek rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów; nie uiszczają opłaty rekrutacyjnej.
Kandydaci muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg w Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, Toruń, ul. Gagarina 11 do ostatniego dnia rejestracji.