W ramach kierunku oferowane są następujące specjalności:
1. Opieka i wsparcie społeczne
2. Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
3. Komunikacja społeczna i media
4. Pedagogika szkolna z socjoterapią
5. Resocjalizacja z profilaktyką społeczną
6. Opiekuńczo-wychowawcza
Specjalność wybiera się po pierwszym roku studiów.
Kształcenie na danej specjalności rozpoczyna od drugiego roku studiów w przypadku, gdy zarejestruje się na nią co najmniej 25 osób.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ?
Na początku XXI stulecia stoimy wobec wyzwań cywilizacyjnych wyzwolonych przez gwałtowne zmiany polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, tak w wymiarze polskim, jak i europejskim i światowym.
Tym istotniejsze staje się pytanie – kim jest i kim może być człowiek? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania istotna rola przypada naukom humanistycznym, a szczególnie pedagogice. Zwłaszcza, że gwałtowny rozwój wielu dziedzin życia niesie z sobą zarówno korzyści i dobrodziejstwa, jak też zagrożenia. Być pedagogiem to umieć wspierać człowieka w stawaniu się i byciu człowiekiem. Być pedagogiem – to fascynujące wyzwanie obecnego tysiąclecia. Jest też i inny wymiar, dla którego warto podjąć studia pedagogiczne – wymiar osobisty. Dzięki zasobowi wiedzy, a także umiejętności wychowywania, kształtowania i rozwijania człowieka, nawiązywania i wzbogacania kontaktów międzyludzkich, bycia twórczym i aktywnym – możemy kształtować samych siebie i wspomagać innych. Studia pedagogiczne obejmują bowiem nie tylko szerokie spektrum wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, ale także psychologii, socjologii, filozofii, najnowszych technologii komunikacyjnych, sztuki, kreatywności.
DLACZEGO WARTO STUDIOWAĆ PEDAGOGIKĘ NA UMK?
Tradycja i nowoczesność. Pedagogika na UMK powołana została wraz z początkiem istnienia uczelni, a nabór na studia pedagogiczna odbywa się nieprzerwanie od roku 1973. Pedagogika, jako dyscyplina naukowa oraz jako kierunek studiów, ciągle się rozwija i dynamicznie reaguje na potrzeby edukacyjne regionu i kraju.
Akredytacja. Gwarancją jakości działalności edukacyjnej prowadzonej przez daną uczelnię jest akredytacja przyznana przez Polską Komisję Akredytacyjną. Taką akredytację na kierunku Pedagogika przyznano na lata 2012 – 2018.
Istnieje możliwość wyjazdów i stypendiów na innych uniwersytetach w Polsce, w ramach programu MOST oraz za zagranicą – program Erasmus.
CO PO STUDIACH?
Ukończenie pedagogiki na UMK daje rozległe możliwości znalezienia ciekawej pracy. To zarazem także okazja szybkiego przystosowania się do błyskawicznie zmieniających się warunków na rynku pracy.
Absolwenci pedagogiki mają możliwość podjęcia dalszego kształcenia na studiach II stopnia (2-letnie magisterskie).
Absolwenci pedagogiki UMK (w zależności od specjalności) są chętnie zatrudniani m.in. jako:
- specjaliści prowadzący działalność oświatową w placówkach szkolnych i pozaszkolnych (w kraju i zagranicą),
- pracownicy urzędów pracy, administracji oświatowej,
- pracownicy domów pomocy społecznej, instytucji, fundacji, stowarzyszeń edukacyjnych,
- specjaliści w działach szkoleń różnorodnych firm, przedsiębiorstw,
- nauczyciele,
- eksperci w poradniach rodzinnych.
Opis oferowanych specjalności:
1. Opieka i wsparcie społeczne
Specjalność Opieka i wsparcie społeczne przygotowuje studentów do pełnienia m.in. takich funkcji społecznych jak: wychowawca w instytucjonalnych placówkach opieki, asystent rodzinny, opiekun w domach pomocy społecznej i hospicyjnej, animator form opieki w środowisku lokalnym, pracownik świetlic środowiskowych, oraz przygotowuje do pracy w poradniach rodzinnych.
2. Pedagogika sądowniczo-penitencjarna
Specjalność Pedagogika sądowniczo-penitencjarna przygotowuje studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji niezbędnych do diagnozowania, projektowania, organizowania, realizowania i ewaluacji działalności pedagogicznej (resocjalizacyjnej, wychowawczej, edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i/lub terapeutycznej) w odniesieniu do grup i jednostek. Absolwenci mogą być zatrudnieni w dziale penitencjarnym; jako kurator sądowy dla nieletnich oraz kurator sądowy dla dorosłych; pracownik placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich.
3. Komunikacja społeczna i media
Specjalność Komunikacja społeczna i media przygotowuje studentów do zdobycia specjalistycznych umiejętności i kompetencji z obszaru technologii informacyjnej, pedagogiki medialnej, pedagogiki kognitywistycznej niezbędnych do wykorzystywania w pracy w instytucjach kulturalno-oświatowych, organach administracji państwowej i samorządowej oraz firmach komercyjnych związanych z mediami. Daje przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie wykorzystania współczesnych mediów i technologii informacyjnej w szeroko rozumianej edukacji oraz ich funkcjonowania w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej.
4. Pedagogika szkolna z socjoterapią
Specjalność Pedagogika szkolna z socjoterapią przygotowuje studentów do pracy w charakterze pedagoga szkolnego oraz do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych. Studia pozwalają na uzyskanie kwalifikacji do pracy we wszystkich typach i poziomach szkół oraz placówkach socjoterapeutycznych.
Ukończenie specjalności pedagogika szkolna z socjoterapią daje podstawę do podjęcia pracy w szkołach (pedagog szkolny, pomoc psychologiczno-pedagogiczna), w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, świetlicach, instytucjach organizujących czas wolny dzieci i młodzieży, w jednostkach prowadzących badania praktyczne nad funkcjonowaniem systemu oświaty oraz w instytucjach pełniących nadzór nad funkcjonowaniem szkolnictwa. Absolwent tej specjalności zdobędzie szerokie kompetencje psychopedagogiczne i interpersonalne, a także umiejętności przygotowujące do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Specjalność rozwija gotowość do działalności innowacyjnej w zakresie edukacji i do kreowania nowych form pracy edukacyjnej.
5. Resocjalizacja z profilaktyką społeczną
Specjalność Resocjalizacja z profilaktyką społeczną przygotowuje studentów, którzy mogą być zatrudnieni jako wychowawcy w placówkach: wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe terapeutyczne, świetlice socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, warsztaty terapii zajęciowej); opiekuńczo-wychowawczych typu interwencyjnego (pogotowia opiekuńcze, policyjne izby dziecka); młodzieżowe ośrodki wychowawcze; schroniska dla nieletnich; zakłady poprawcze i śledcze; ośrodki rehabilitacyjno-readaptacyjne dla uzależnionych.
6. Opiekuńczo-wychowawcza
Specjalność Opiekuńczo-wychowawcza przygotowuje studentów do sprawowania profesjonalnej opieki wychowawczej nad dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, starszymi i u kresu życia. Studenci otrzymują odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, pozwalające szukać zatrudnienia zgodnie z resortowymi wymaganiami kwalifikacyjnymi m. in. w następujących instytucjach: placówkach wsparcia dziennego (opiekuńcze, specjalistyczne realizowane w formie pracy podwórkowej); gminnych ośrodkach pomocy społecznej (jako asystenci rodzinni); placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego (rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce); powiatowych centrach pomocy rodzinie - jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej; placówkach opiekuńczo-wychowawczych (typu socjalizacyjnego, interwencyjnego); internatach; szkołach (np. funkcja pedagoga szkolnego, wychowawcy w świetlicy szkolnej); poradniach rodzinnych; domach matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży; domach pomocy społecznej i hospicjach jako opiekunowie-wychowawcy.