Architektura informacji (s1)
- Kierunki i specjalności
- Jednostki prowadzące
- Zapisy
- Limit miejsc
- Język wykładowy
- Opis
- Zasady kwalifikacji dla kandydatów z polską nową maturą (od roku 2005)
- Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
- Zasady kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Międzynarodową
- Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
- Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Kierunki i specjalności
Jednostki prowadzące
Zapisy
Limit miejsc
Język wykładowy
Opis
Czym jest architektura informacji?
Architektura informacji postrzegana jest zarówno jako proces organizowania nazewnictwa, projektowania nawigacji i systemów wyszukiwawczych, jak i sztuka oraz nauka kształtowania przestrzeni informacyjnych i doświadczeń w celu wsparcia ich funkcjonalności (L. Rosenfeld, R. Morville).
Powstała jako odpowiedź na szybki wzrost zasobów informacyjnych w sieci Internet. Jej misją jest humanizowanie technologii tak, by ta ułatwiała życie człowiekowi, funkcjonującemu w nadmiarze różnych komunikatów. Jako dyscyplina poznawcza i praktyczna wykorzystuje metody i techniki z takich dziedzin, jak technologia informacyjna, projektowanie grafiki, psychologia poznawcza, inżynieria użyteczności (ang. usability engineering), rozwijanie oprogramowania, projektowanie uwzględniające doświadczenia nabyte (ang. experience design) i zarządzanie wiedzą.
Dlaczego warto studiować architekturę informacji?
Studia na kierunku architektura informacji dostarczają z jednej strony wiedzy na tematy techniczne, z drugiej – wykształcają umiejętności twórczego myślenia, rozwiązywania problemów i dostosowywania tworzonych serwisów do nietypowych potrzeb użytkowników.
Kierunek ten został stworzony z myślą o osobach, które wiążą swoją przyszłość zawodową z projektowaniem serwisów WWW, analizowaniem wyników badań jakościowych i ilościowych potrzeb klienta i ruchu na stronach WWW, testowaniem funkcjonalności serwisów informacyjnych, publikowaniem cyfrowym, edytorstwem komputerowym, wyszukiwaniem i oceną informacji elektronicznej.
Studiując architekturę informacji nauczysz się m.in., jak:
- sprawnie i funkcjonalnie posługiwać się cyfrowymi środkami komunikacji, metodami, technikami oraz oprogramowaniem,
- tworzyć serwisy WWW,
- określać struktury, sposoby wyszukiwania i nawigacji serwisów intra- i internetowych,
- poprawnie organizować treści, nadawać im odpowiednie nazwy i zapewniać sprawny system poruszania się po nich,
- efektywnie wyszukiwać, selekcjonować, wizualizować i oceniać informacje,
- rozróżniać zasoby sieciowe,
- dbać o bezpieczeństwo w Sieci,
- projektować różne rodzaje komunikatów,
- analizować potrzeby informacyjne użytkowników,
- badać przestrzeń informacyjną,
- współpracować z grafikami, programistami, analitykami IT.
By pracować w sektorze usług informacyjnych nie musisz być absolwentem kierunków ścisłych i technicznych. Zostań architektem informacji – oszczędź użytkownikom czasu na błądzenie w Internecie, pomóż im w orientowaniu się w serwisie, bezbłędnym docieraniu do poszukiwanej informacji i kontynuowaniu wizyty w poczuciu panowania nad sytuacją.
Co na studiach?
Przygotowany przez nas program kształcenia ma charakter nowatorski, tj. uwzględnia potrzeby rynku pracy i oferuje nowoczesne treści dydaktyczne. Główny nacisk położony jest na wykształcenie praktycznych umiejętności tworzenia serwisów WWW, konstruowania poprawnych pod względem treściowym komunikatów, projektowania publikacji cyfrowych, profesjonalnego wyszukiwania informacji, wizualizacji danych, analizy i oceny informacji, zarządzania wiedzą. Poza możliwością nabycia określonych umiejętności, program studiów dostarcza wiedzy z zakresu istniejących narzędzi technologicznych i zasad ich wykorzystywania, funkcjonowania cyberprzestrzeni, metod tworzenia i wyszukiwania różnych zasobów informacyjnych oraz form uczestnictwa w społecznościach wirtualnych. Przewiduje on również kształtowanie tzw. kompetencji miękkie (umiejętności autoprezentacji, pracy w zespole, realizowania projektów, budowania pozytywnych relacji interpersonalnych czy skutecznego komunikowania się).
W odróżnieniu od wielu innych kierunków studiów, zajęcia dydaktyczne na kierunku architektura informacji nie mają wyłącznie charakteru biernego przyswajania wiedzy, ponieważ w ich trakcie wykorzystujemy metody i techniki kształcenia na odległość (dostęp do materiałów dydaktycznych na specjalnej elektronicznej platformie, zajęcia i zaliczenia w trybie zdalnym).
Atutem naszych studiów jest także wysoko wykwalifikowana kadra. Poza pracownikami Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii zajęcia dydaktyczne prowadzą naukowcy z Wydziału Sztuk Pięknych, Wydziału Nauk Historycznych oraz Wydziału Matematyki i Informatyki.
Dzięki współpracy z otoczeniem zewnętrznym (wydawnictwa, agencje infobrokerskie, firmy informatyczne, wywiadownie gospodarcze, instytucje sektora kultury i nauki) wciąż poszukujemy oryginalnych pomysłów i inspiracji do uatrakcyjniania realizowanych przez nas treści kształcenia.
Co po studiach?
Nasze studia adresowane są do osób gotowych twórczo łączyć wiedzę humanistyczną z umiejętnościami informatycznymi. Przygotowujemy do kreatywnego posługiwania się wiedzą z różnych obszarów i dyscyplin: informatyki, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, kulturoznawstwa, edytorstwa, zarządzania informacją. Oferujemy możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nasze studia pozwalają na przygotowanie się do wykonywania zawodów:
- architekta informacji,
- analityka internetowego,
- projektanta stron internetowych,
- projektanta baz danych,
- webmastera,
- redaktora i administratora portali internetowych,
- edytora i wydawcy treści cyfrowych,
- infobrokera,
- researchera,
- pozycjonera SEO,
- menedżera zawartości serwisów internetowych oraz zasobów informacji,
- projektanta grafiki i multimediów,
- specjalisty w zakresie badania użyteczności środowisk informacyjnych,
- specjalisty ds. mediów społecznościowych,
- archiwisty cyfrowego,
- testera funkcjonalności serwisów informacyjnych,
- testera oprogramowania i aplikacji.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwenci są w pełni przygotowani do kontynuowania nauki zarówno na studiach drugiego stopnia, jak i na studiach podyplomowych (w szczególności na kierunkach związanych z projektowaniem przestrzeni informacyjnych i prowadzeniem oceny ich jakości).
Nasze atuty
- korzystamy z nowoczesnej infrastruktury technicznej oraz narzędzi informatycznych i telematycznych wspierających naukę (platforma elektroniczna z materiałami dydaktycznymi; uczelniany portal edukacyjny; sieć bezprzewodowa; archiwizacja w chmurze, usługi publikowania stron WWW itp.)
- dysponujemy trzema nowoczesnymi pracowniami informatycznymi oraz sprzętem multimedialnym (m.in. stanowisko do badań eye-trackingowych),
- stwarzamy studentom możliwość nieodpłatnego odbycia części studiów w innych ośrodkach akademickich w Polsce i za granicą (m.in. Bułgaria, Grecja, Estonia, Francja, Litwa, Słowenia, Turcja, Włochy, Węgry),
- uczestniczymy w rozmaitych projektach, pozwalających studentom na nieodpłatny udział w dodatkowych zajęciach dydaktycznych (UNI-KOMP-AS) oraz odbywanie płatnych staży zawodowych (POWER),
- organizujemy odbywanie praktyk i staży zgodnie z zainteresowaniami naszych studentów – w instytucjach i firmach, w których mogą potem znaleźć zatrudnienie,
- dajemy możliwość uczestnictwa w zajęciach kierunkowych w języku angielskim,
- umożliwiamy studentom realizację ich zainteresowań i pasji (redakcja czasopisma studenckiego, praca w radiu i telewizji studenckiej, członkostwo w kołach naukowych),
- dajemy studentom szansę współorganizowania i uczestnictwa w konferencjach krajowych i zagranicznych,
- zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną o dużym doświadczeniu oraz kompetencjach praktycznych i środowiskowych,
- prowadzone przez nas kierunki studiów uzyskują pozytywne oceny naszych absolwentów,
- siedziba naszego Instytutu mieści się w nowym, doskonale skomunikowanym ze śródmieściem oraz w pełni dostępnym dla osób niepełnosprawnych budynku,
- nasz Wydział gwarantuje wysoką jakość kształcenia – w 2017 r. otrzymał najwyższą kategorię (A+) w kompleksowej ocenie jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej nadaną przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- nasza Uczelnia należy do najlepszych w kraju i za granicą – w 2017 r. w „Rankingu Szkół Wyższych” przeprowadzonym przez portal „Perspektywy” uplasowała się na wysokim 9. miejscu wśród uczelni w Polsce i 5. miejscu wśród wszystkich uniwersytetów, odnotowała także spektakularny awans (o 87 pozycji) w rankingu Google Scholar Citations i po raz pierwszy znalazła się w prestiżowym „Academic Ranking of World Universities”, najstarszym światowym rankingu szkół wyższych,
- inspirujemy studentów do uczestnictwa i organizujemy wyjścia na cykliczne wydarzenia kulturalne (m.in. Noc Bibliotek, Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt” i Tofifest, Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Promocja Edukacyjna, Bella Skyway Festival, Welconomy Forum),
- umożliwiamy studiowanie w pięknym mieście, którego zespół staromiejski umieszczony został na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z polską nową maturą (od roku 2005)
- „nowa matura” – konkurs świadectw dojrzałości
Lp. |
Wymagane przedmioty |
Przelicznik dla poziomu przedmiotu |
|
podstawowy |
rozszerzony |
||
1.* |
Historia albo język polski – część pisemna albo język obcy – część pisemna albo matematyka albo informatyka albo wiedza o społeczeństwie |
p = 0,50 |
p = 1,00 |
* Kandydat wskazuje jeden przedmiot, który ma być uwzględniony w procesie kwalifikacji.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = pWp,
gdzie:
Wp – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z wymaganego przedmiotu,
p - przelicznik dla poziomu przedmiotu.
Jeżeli kandydat na świadectwie dojrzałości ma odnotowany wynik z wymaganego przedmiotu zarówno na poziomie rozszerzonym jak i podstawowym to w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest wynik z poziomu, który po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje wyższą wartość.
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
- „stara matura” - konkurs świadectw dojrzałości
Lp. |
Wymagane przedmioty |
1.* |
Dowolny przedmiot zdawany na egzaminie dojrzałości |
* Kandydat wskazuje jeden przedmiot, który ma być uwzględniony w procesie kwalifikacji. W przypadku dwóch różnych ocen na egzaminie dojrzałości (z egzaminu pisemnego i ustnego) kandydat wskazuje ocenę wyższą.
Oceny z egzaminu dojrzałości przelicza się na punkty zgodnie z tabelą:
Ocena (skala 1-6) |
Punkty za ocenę |
Ocena (skala 2-5) |
Punkty za ocenę |
dopuszczająca (2) |
30 |
|
|
dostateczna (3) |
50 |
dostateczna (3) |
40 |
dobra (4) |
70 |
dobra (4) |
75 |
bardzo dobra (5) |
90 |
bardzo dobra (5) |
100 |
celująca (6) |
100 |
|
|
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Międzynarodową
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z Maturą Międzynarodową
Kandydat z dyplomem IB wydanym przez organizację International Baccalaureat Organization z siedzibą w Genewie oraz kandydat z dyplomem EB (European Baccalaureat) wydanym przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą (Dz.U. Nr 63 poz. 442 i 443) kwalifikowany jest zgodnie z zasadami określonymi dla osób ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w trybie tzw. "nowej matury".
Kandydat wprowadzając wyniki egzaminów maturalnych stosuje przeliczenie zgodnie z tabelą:
MATURA IB |
NOWA MATURA |
MATURA IB |
NOWA MATURA |
Poziom SL |
Poziom podstawowy |
Poziom HL |
Poziom rozszerzony |
7 |
100% |
7 |
100% |
6 |
89% |
6 |
90% |
5 |
75% |
5 |
80% |
4 |
65% |
4 |
70% |
3 |
55% |
3 |
60% |
2 |
45% |
2 |
50% |
1 |
35% |
1 |
40% |
W przypadku języków obcych na dyplomie IB za SL uznaje się poziom Ab inito oraz poziom B SL, a za HL uznaje się poziomy: A1 (HL lub SL), A2 (HL lub SL) oraz B HL.
Kandydat legitymujący się dyplomem EB (European Baccalaureat) wprowadzając wyniki egzaminu maturalnego stosuje przeliczenie - wynik egzaminu (zgodnie ze skalą 1 - 10) x 10 (do 100 punktów).
W przypadku języków obcych na dyplomie EB za poziom podstawowy uznaje się L1, L4 i L5, za poziom rozszerzony uznaje się L1+3, L2 lub L3, a za poziom dwujęzyczny - L2+3. Kandydatom, którzy zdali egzamin z języka obcego na poziomie dwujęzycznym przyznaje się 100% punktów dla poziomu podstawowego i rozszerzonego.
W przypadku innych przedmiotów na dyplomie EB: za poziom podstawowy uznaje się 2 lub 3 (liczba godzin tygodniowo), a za poziom rozszerzony uznaje się 4 lub 5 oraz matematykę 5+3 (liczba godzin tygodniowo).
+pokaż OPIS zasad kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
+pokaż ULGI w postępowaniu kwalifikacyjnym
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w postępowaniu kwalifikacyjnym uzyskują:
LAUREACI i FINALIŚCI
- Olimpiady Artystycznej,
- Olimpiady Astronomicznej,
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Chemicznej,
- Europejskiej Olimpiady Społeczno-Prawnej,
- Olimpiady Filozoficznej,
- Olimpiady Fizycznej,
- Olimpiady Geograficznej,
- Olimpiady Historycznej,
- Olimpiady Informatycznej,
- Olimpiady Języka Angielskiego,
- Olimpiady Języka Białoruskiego,
- Olimpiady Języka Francuskiego,
- Olimpiady Języka Hiszpańskiego,
- Olimpiady Języka Łacińskiego,
- Olimpiady Języka Niemieckiego,
- Olimpiady Języka Rosyjskiego,
- Olimpiady Lingwistyki Matematycznej,
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
- Olimpiady "Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.",
- Olimpiady Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego,
- Olimpiady Matematycznej,
- Olimpiady Ochrony Środowiska,
- Olimpiady Przedsiębiorczości,
- Olimpiady Statystycznej,
- Olimpiady Teologii Katolickiej,
- Olimpiady Wiedzy Ekologicznej,
- Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej,
- Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej,
- Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym,
- Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka,
- Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym,
- Olimpiady Wiedzy o Integracji Europejskiej,
- Olimpiady Wiedzy o Świecie Antycznym,
- Olimpiady Wiedzy o Ubezpieczeniach Społecznych pn. Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych,
- Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej,
- Olimpiady Wiedzy o III RP,
- Olimpiady Wiedzy Technicznej.
Podstawą uzyskania uprawnień jest zaświadczenie wydane przez Główny Komitet Organizacyjny danej olimpiady lub konkursu.
Z uprawnień olimpijczyka można skorzystać w ciągu trzech lat od roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Osoby wyżej wymienione mają obowiązek rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów; nie uiszczają opłaty rekrutacyjnej.
Olimpijczycy muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg w Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, Toruń, ul. Gagarina 11 do ostatniego dnia rejestracji.
Maksymalną liczbę punktów uzyskują kandydaci posiadający aktualną klasę mistrzowską międzynarodową lub klasę mistrzowską lub pierwszą klasę sportową w dyscyplinach olimpijskich i nieolimpijskich.
Podstawą uzyskania uprawnień jest zaświadczenie wydane przez polski związek sportowy określające rodzaj klasy sportowej oraz osiągnięcia sportowe będące podstawą jej przyznania.
Z uprawnień można skorzystać w ciągu dwóch lat od dnia wydania zaświadczenia, nie dłużej jednak niż do dnia utraty jego ważności.
Osoby wyżej wymienione mają obowiązek rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów; nie uiszczają opłaty rekrutacyjnej.
Kandydaci muszą potwierdzić swoje uprawnienia do przysługujących im ulg w Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, Toruń, ul. Gagarina 11 do ostatniego dnia rejestracji.